Předmluva
Jedu - takle -tábořit – škodou – 100 – na - Moravu… no nejel jsem úplně tábořit, ani škodou 100 :-), ale na Moravu jsem jel… Předpověď na MKB byla: vedro a low-windovej SeveroZápad úplně celej víkend a se synem Sebastianem007 jsme měli naplánovanou pánskou jízdu, pač naše holky byly na horách na gymnastickým soustředění.
Hned po příjezdu na pláž připravuju Sebastianovi nafukovací Windsurf iRig a sobě rozbaluju milovanýho Flysurfer Sonica 18m s vratama od Nobile, Hydrofoilí a raceboardem Johny Heineken – Mike Zajíček Mike´sLab. Tahle vychytaná kombinace funguje v LW podmínkách naprosto skvěle a tak jsme na vodě většinou sami: jen já a Séba.


Ovšem po chvilce se přidává Petr Grochal, kterej vysypává z báglu úplně novýho Flysurfera Speed 5 ve velikosti 21m2, na prodloužených lajnách ( extensions ) v naprosto úžasně zářivý překrásně bleděmodrý barvě ( je obecně známo, že já na design moc nejsem, zajímaj mě hlavně technický parametry, ale tenhle design se jim fakt poved!!! ). Přistupuju k Petrovi a ptám se ho ( = navrhuju mu :-) :-) :-) ), tak cooo ???… neměl bych to testnout ? Petr: Ok no.. tak si to vem ( prej :-) :-) :-) )… Což neměl dělat, protože i když jsem měl na pláži rozloženýho Sonica, tak jsem Speeda 5 – 21m alias „jednadvácu“ nedal z rukou.
SPEED 5 / 21 m2 - trocha historie
Jak začít? … asi takle: dávno dávno tomu, co Flysurfer začal do svých uzavřených komor dávat dnes již naprosto standardní platové výztuhy náběžné hrany žeber. Ve své době to ale byla novinka, ale hlavně supr vychytávka, která obecně posunula uzavřené komory do jiného levelu. No … a tak Flysurfery v MALÝCH velikostech se tenkrát daly pořídit s výztuhama. Měl jsem objednanou „jednadvacítku“ ( tak jako již několik let permanentně pořád dokola :-) ). Jaké bylo moje překvapení, když jsem tenkrát po vysypání nové jednadvácy z bagu… výztuhy nenašel !!! Tenkrát tím důvodem bylo to, že při zachování původní konstrukce Speedu3 a přidání výztuh nesplňoval Lotus 21 ( =Speed4 ) , požadavky na depowerovatelnost ( = moooc síly).
Další řada Flysurferu – SONIC FR již ve všech velikostech výztuhy má, protože se jedná o zcela jinou konstrukci ( a hlavně jiný – raceový profil ) než Speed3.
Nyní přišel Flysurfer s novou řadou kajtů, a to s řadou SPEED 5, která je ( podle mého názoru ) naprosto dokonale „zapasovaná“ mezi konstrukční řadu SPEED3 ( a SPEED4=LOTUS ) a mezi raceovou řadu SONIC. Čekalo se, zda se v řadě SPEED5 objeví i velikost 21m2 ( největší Sonic má totiž „jen“ 18m2 ). Ano objevila! – a to právě teď …a plastové výztuhy má!!! A je faaakt úúúžasnej. Takže po více než roce a půl stráveném na Sonicách jsem zrušil mojí objednávku Sonica18 „DVOJKY“ ( druhá generace Soniců ) a objednal jsem právě Speed 5 / 21. Proč jsem to udělal, bych rád popsal níže:
SPEEDy 3 a 4 ( LOTUS), byly kajty vyvinuté v první řadě na twin-tipové ježdění. V několika posledních letech se však kiteboarding posunul i směrem ke „skluzovým“ záležitostem typu raceboardy a hydrofoile. Na SPEEDech mi začala vadit vlastnost, kterou nazývám „BALONOVÁNÍ“ a to je to, že při nabrání rychlosti boardu, začně kite zůstávat ( zaostávat ) v okně a místo do rychlosti ( vyletění na kraj okna, zvýšení rychlosti a snížení tahu ) začně tzv. rvát do nohou, což je namáhavé a někdy dokonce neustojitelné. Bylo to „díky“ vysokému, pomalému profilu postaveného do síly. Proto jsem byl ( a jsem ) tak nadšený z řady SONIC, která tohle nědělá.
SPEEDa 5ku jsem však zkoušel jak na TT, tak na Hydrofoili, tak na racu a byl jsem úplně odvařenej z toho, jak si v LW podmínkách SPEED5 zachovává vlastnosti SPEEDa3 ( nebo LOTUSA) a naopak ve skluzu se chová jako SONIC = po rozjetí do rychlosti a povolení baru JDE POSLUSNĚ NA KRAJ OKNA a LETÍÍÍ.
Konstrukce, vlastnosti
Výše popsané chování pramení samozřejmě z NALADĚNÍ kajtu, kterému se vývojáři v FS v čele s Arminem věnují na 100%. Konstrukčně se jedná o nižší a rychlejší profil než SPEED3, ale mírmě pomalejší a hodnější než SONIC. Je pravda, že SONICY se musí „dost páčkovat“ a jejich vlastnosti si naplno vychutnají jen magoři opravdu jeblí do uzavřených komor.
SPEED5 je kite, který slovy mojeho kamaráda „bych dal do pazoury s klidným svědomím uplně každýmu“ !!! Tuto vlastnost jsem zaznamenal už při testu SPEED5/12 ve „standardmím“ větru v únoru v mořských podmínkách a díky tomu jsem mu začal říkat KOMOROVÁ FOUKAČKA, protože se tak chová :-).
SPEED 5 21m má ještě jednu vlastnost, která velice názorně popisuje jeho posazení ve vývojové řadě Flysurferu … všichni, se kterými jsem si s jednadvácou nad hlavou povídal, řekli tu samou větu: CO TO JE? říkám jednadváca!!! Oni: tvl, tak to není možný!!! TO VŮBEC NEVYPADÁ JAKO 21 m2 ale spíš 18 m2 nebo ještě miň!!! Ano už to opavdu ani na pohled není ten typický „balón“ ale naprosto elegantní sexy drak ( a to i ve velikosti 21 m2 !!! ).
K vlastnostem toto draka asi patří zmínit to, že jak jsem již několikrát dávno psal: trikem jízdy v Low-windu je skluz. Tady musím poznamenat to, že se SPEED5/21 jsem jezdil na bráchovejch „vratech“ nobile ( Flying Carpet, což je běžné low-windové twintipové prkno ) v tom samým „nesmyslu“ jako s ALPINEM ( = HF ) nebo racem! SPEED5/21 má opravdu široké UNIVERZÁLNÍ použití – a to je vlastně hlavní důvod, proč jsem si ho pořídil…


Tech poznámka 1: ke Speed 5 se dodává bar Infinity 3,0 Airstyle bar se zcela novým chicken loopem. Ten se liší kloboučkem, úchytem otáčení depower line ( „ rozmotávač“ ) a „piňďourkem“ jehož oficialní název ( jak jsem se po letech na kajtu dozvěděl :-) :-) :-) je chicken loop stick. Ten je již pružný a ne tvrdá trubička, se kterou při přehazování kajtu někteří neflajsakří jezdci měli někdy problém.
60tkový bar dodávaný k velikosti 21 má navíc již navázané ( možno samozřejmě sundat ) extenžny = prodloužení lajn pro zvětšení síly a power window.
Technická poznámka 2: Flysurfer vyslyšel naše připomínky a vypoustěcí rukávek zabraňující samoslepení suchých zipů je opět ( stejně jako na LOTUSECH ) ze svítivě oranzové barvy a ne v barvě kajtu ( jak je tomu na Sonicu )
Restart aneb křest ohněm ( resp. vodou )
K tomuto tématu napíšu reálnou historku a ne žádný teoretický kecy typu: kite plave a je restartovatelnej z vody, který někdy čteme u uzavřených komor…
Když jsem šel na oběd, tak si jednadvácu vzal zase Petr. Vyjel v totálním nowindu a navíc se svým 7 letým synem na boardu mezi nohama!!! Po pár šlágách vítr lehnul na nulu a padlo mu to tam a zůstal uprostřed Mushowa. Vzal jsem paddle board a pro jeho mladýho jsem dojel a přivezl jsem ho na břeh, ovšem Petra jsem tam z důvodu testu restartovatelnosti nechal!!! Seděl jsem na baru, popíjel pivo a kochal se pohledem na jeho koupání. Kluci mi řikaj: tvl, proč tam pro něj nedojedes? Řikám: protože tohle je pravej test plavání kajtu a žadný trapný teoretický kecy!!!… k Petrovi na pomoc přijela dokonce nějaká loď a potom i záchranáři - obě pomoci odmítl a čestně plaval a čekal na poryv. Po, a teď naprosto bez kecu!!!, více než PÚL HODINĚ koupání ve vodě draka ve větru řekněme 4ms zvednul a VRÁTIL SE ZPĚT NA PLÁŽ!!!
Mám najetý myslím všechny uzavřený komory dostupný v ČR a narovinu tady řikám, že tohle by ŽÁDNÁ OPAKUJU ŽÁDNÁ!!! JINÁ UZAVŘENÁ KOMORA NEDOKÁZALA!!! U všech ostatních kajtů je většinou jen propagandistická poznámka typu: drak je restartovatelný z vodní hladiny, ale NIKDO to fakticky a reálně nezkouší. Tohle byl test, tak jak si ho představuju!!! a rozbory typu výšky, polohy, velikosti nasávacích a výpustních otvorů atd. atd. atd. NENÍ VUBEC DÚVOD DĚLAT!!! Navíc FS S5/21 odstartuje z vody v naprosto v nejmenším větru než jakákoli jiná uzavřená komora ( o mastodontních foukačkách 17m2 a víc ani nehovořim !... )
Shrnutí:
Vždy říkám: když už si někdo chce koupit uzavřenou komoru a utratit poměrně dost velký peníze, zkuste si různé značky a různé typy na testovacích akcích prodejců. A pak je to vždy o vkusu a možnostech každého kajtera. Tady s trochou nadsázky musím napsat takovou radu: Flysurfer SPEED5 / 21 si NEZKOUŠEJTE !!! Nebudete pak totiž moct spát a prodáte klidně i auto… jen abyste ho měli !!! :-) Najde se tu někdo, kdo to tak má?

Good ( nejen Low ) Wind !!!
Ywosh 11 Oneteen
Czech Flysurfer Mafia
Czech Hydrofoil Maniacs
fotky Martin Hamar Hales