K napsání tohoto článku mě vedlo několik věcí :
- Poměrně dost často se mě na to lidi ptaj
- Nikde neexistuje podobný článek ( ucelená teorie + praxe v tomto segmentu )
- Technický vývoj j konkrétně v této oblasti, jde tak dopředu, že je jen opravdu težký „držet krok“ (ale snažíme se…:-) )
- LW ježdění má jistý specifika a tak jsem chtěl sepsat zkušenosti a triky pro ty, kdo se chtějí vydat touto cestou = jezdit kdykoli přijou k vodě ( abych jim ušetřil čas a peníze ). Samozřejmě, že pokud je totální flauta= voda jak zrcadlo, nejede vůbec nic …
- Minule jsem se kouk na telefon po tom , co jsem rešil LW techniky s kámošema a bylo tam 42 minut ( jeden hovor ! ), čili to téma je opravdu široký…
Úvod
Když jsem po několika letech na WS přešel na Kiteboarding, z důvodu fyzický náročnosti ( odhadem tak třetinová ), materialový náročnosti ( opět tak třetina proti přípravě WS), přepravě a zážitkům (kiteboarding je vlastně skloubení jachtingu a paraglidingu, což miluju ) hned od začátku jsem měl problém, že vždy foukalo míň než byla předpověď a zároveň míň, než bych si přál. A proto jsem šel cestou „zvětšování draků“…velmi hrubě to šlo ze začátku asi takle : Catalyst 14, následovaný Edgem 15 ( pro kterýho , když jsem si šel, tak mi brácha (Yenyk12) řikal, že sem se musel zbláznit, že je to velký jako hovado…:)), Edge 17…atd atd …
…Obrovská změna nastala, až když jsem si „na truc“ všem pořídil mojeho prvního Flysurfera Speed 3 21 DeLuX (FS 21 DLX) . Všichni mě od toho odrazovali, ale mě to posunulo opravdu jinam = jezdil jsem v podstatě pořád. Do dnes si pamatuju, jak jsem si ve větru 3 ms dal FS nad hlavu a šel s boardem k vodě a někdo, kdo tam seděl na pláži ( a čekal na vítr) mi říká: Co jako jdeš dělat ???!!! řikám: JDU JEZDIT… a on: v tomhle jako jooo ??!!! a já řikám: JO !!! To byl začátek pravého LW ježdění. Tohle se událo někdy před 2,5 lety a od té doby uběhlo spousta vody a já jsem otestoval dost „velkých“ draků ( Ozone Zephyre 17, Edge19, Peter Lynn Fury 19 Light, Spleene X-19, Slingshot Turbine 17, FS 21 Lotus….), abych dnes skončil na OZONE CHRONO 18 :).

FLYSURFER Speed4 Lotus - 21m
2

PETER LYNN FURY Lite - 19m
2
Ale pěkně popořádku :) :
A) LW ježdění spočívá v dokonalym skloubení draka + boardu + lajn (baru) + jezdce
B) Stejně důlěžitý jako drak, je i BOARD !
C) Nejdůležitějším trikem v LW ježdění je SKLUZ (a z něj plynoucí RYCHLOST)
D) Naprostá změna jak techniky, tak pocitu, tak celkovýho výsledku začíná (a spočívá) až při tzv. FLOSNOVYM ježdění (viz dále)
BOARD ( twin tip = TT)
Existuje spousta boardů určených do LW podmínek. Každá firma dnes něco z toho segmentu vyrábí, a tak výběr je široký. Měl jsem na nohou hodně podobných Twin Tip LW boardů. Závěr zní : velký TT board ( tzv. vrata ) hodně pomůžou, je to nenáročné ježdění ( není potřeba žádná speciální technika, jen mírně jiný postoj ), ale není to vono ! Ale je to nejlevnější a nejjednodušší varianta, jak si posunout jezditelnost větru.
SKLUZ (wave)
Problém ježdění na TT v LW podmínkách spočívá v tom, že TT vždy „HRNE“ vodu. To způsobuje obrovský odpor, který v LW podmínkách nemá síla kitu šanci překonat. Proto se většinou používá spíše tzv. SKLUZOVÝCH prken. Zpočátku jsem používal standarní velké „vlnovky“ (wave boardy). Dnes existuje několik zajímavých (i carbonových) velkoplošných boardů, nebo třeba poslední dobou velmi oblíbená kultovní Alaia.
Tím trikem je „vyskočení“ boardu do skluzu a tím snížení odporu a dosažení větší rychlosti jízdy a tím i rychlosti draka. Je to už větší zábava než LW TT ježdění ( uveze to i těžšího jezdce ), ale pořád to není „úplně vono“ (nemluvím pochopitelně o ježdění s vlnovkama na velkých vlnách ve velkým větru – to je samozřejmě total masakr, jiná liga :) ) - i tato prkna při LW podmínkách stále v jistém smyslu „hrnou“ vodu…
Ještě k té RYCHLOSTI draka – vždy mě úplně vykolejí, když mi někdo, kdo už třeba i jezdí na vodě tvrdí, že tah do trapézu (prostřednictvím lajn) vzniká tím, jak vítr fouká do draka a ukazuje jako plochu draka ruku a fouká si do ní ( podobně jako vítr fouká např. do natažené deky, když si děti hrajou na pramičce). TOHLE JE NAPROSTO ŠÍLENEJ OMYL V POJETÍ JEŽDĚNÍ S DRAKEM! Tah v trapézu vzniká VZTLAKEM DRAKA - tím, jak drak letí vzduchem - ano z části proto, že do jeho PLOCHY fouká vítr (ale to je opravdu jen velmi malá složka). NEJDULEŽITĚJŠÍ JE VZDUCH NABÍHAJÍCÍ ZEPŘEDU NA DRAKA!!! = NA JEHO NÁBĚŽNOU HRANU. Tzn. nejdůležitější je RYCHLOST POHYBU draka a jeho vztlak. Každý drak je totiž KŘÍDLO!!! Nic jiného to není a tak to taky funguje!!! Není to drak ve smyslu draka, co si pouštěj děti na podzim na provázku!!! JE TO KŘÍDLO!!! Opravdu jsem často překvapen touto něvědomostí a ty lidi jsou často překvapeni tímto „novým“ poznatkem! :).
V důsledku našeho pohybu po vodní hladině a pohybu draka vzduchem (i např. „máváním“ = pohyb draka po sinusoidě) nabíhá na kite vzduch, který je složen z VEKTOROVÉHO SOUČTU RYCHLOSTI VĚTRU A RYCHLOSTI NAŠEHO POHYBU (pozn. jakýkoli vektor je vždy dán svou velikostí a směrem). TÍM VZNIKÁ tzv. ZDÁNLIVÝ VÍTR (anglicky APPAREND WIND), což je v LW ježdění obrovsky důležitá veličina!!! Trikem v LW ježdění je právě to, že rychlost našeho pohybu je ve výsledném ZDÁNLIVÉM VĚTRU NĚKOLIKANÁSOBNĚ důležitější složkou, než vítr sám o sobě !!! Po nachození si určitý techniky a využití flosen (viz dále) si oblíbíte speciální režim, kterej jsem začal nazývat „JÍZDA SÁM NA SEBE“ :). Je to režim, kdy jste schopni teoreticky (a se současnou dostupnou technikou i prakticky) jet po vodní hladině obrovskou rychlostí a to ve větru, kdy se drak POUZE UDRŽÍ nad hlavou…
FLOSNY

Protože jsem bývalý WS, chyběl mi v kiteboardingu ten překrásnej pocit skluzu, kterýmu řikám c-c-c-c-c :). Proto jsem ve své době pořídil specialitu, a to skluzové twin-tipové prkno FLYRACE (Od Flysurferu, ve své době to bylo něco jako UFO a vůbec nikdo o tom nic nevěděl …:), blíže zde). Tohle prkno znamenalo TOTÁLNÍ ZMĚNU stylu ježdění a zážitků a posun jezditelného větru. Důvodem je to, že už to konečně jede ve skluzu (= UPLNĚ NAPLACATO!!!). Jsou tomu uzpůsobeny pady, které jsou pod úhlem tak, aby při normálním klasickém postoji leželo prkno perfektně na hladině.
Další a to hlavní vlastností tohoto boadru je FLOSNA. Zde je jedna centrální (mezi nohama) zasunovatelná. Při správné technice flosna vytvoří vztlak, který board ještě více narychlí, ale (a to hlavně) se naprosto (ale opravdu naprosto:)) změní úhel stoupání!!! (ve slabém větru je někdy se stoupáním problém a tak většina lidí končí down-wind tzv. v „zátoce blbců“ :)). S FLOSNAMA máte problém spíše opačný: okamžitě po prvním šlágu se octnete osamoceni nahoře (proti větru) v „prostou nikoho“ :)…
Dalším levelem bylo pořízení opravdové chuťovky, a to prkna RRD K – FREE 50 (tzv. „ Fríčko“). Je to v podstatě mírně předělaná vlnovka, a to tak, že byl výrazně zvětšen výtlak ( v podstatě je to již „výtlačné prkno“) a zvětšeny zadní finy (které jsou jakoby předstupněm pro pravé raceové flosny). Genialita K-FREE spočívá v jeho UNIVERZÁLNOSTI. Při troše zjednodušení bych mohl napsat, že žádné jiné prkno by už nebylo potřeba :): fríčko jede jak v náklonu (tak jako jakákoli jiná vlnovka) tak po jeho správném „roztlačení“ a překlopení naplacato, jede naprosto perfektně ve skluzu (zcela bez náklonu, naprosto naplacato po hladině ) a finy začínají plnit funkci flosen. Prkno má obrovský větrný rozsah a dá se s ním jezdit i na velkých vlnách a v čopu, což na Flyracu nebo racu (viz dále) moc nejde nebo to je nepohodlný (ale ve větru, kdy jsou vlny, už fouká na „normální“ (u tohodle slova se už několik let vždy usmívám :):):)) draky + TT….
RACE
Opravdovým drtičem LowWindu jsou až „skutečné“ raceboardy. Jsou to závodní výtlačná prkna, ve valné většině z carbonu ( nebo ze skla a carbonu ), která se podle IKA regulí musí vejít do rozměru 190 cm x 70 cm, se třema ( výjimečně 4ma , ale od toho se upustilo ) flosnama, nejčastěji plus/mínus 40 cm dlouhýma, s váhou někde kolem 6-7 kg a výtlakem kolem 70 litrů.
Jízda na raceboardu se dost liší od jakékoli jiné jízdy. Nejdříve Vám to přijde jako něco divnýho, náročnýho, nepohodlnýho. Po nachození si několika triků a získání jistoty ovšem zjistíte, ŽE NENI NIC JEDNODUŽŠIHO A POHODLNĚJŠÍHO než jízda na raceboardu !!!
Raceboard jsem půjčoval dost lidem a řádově z 10 lidi se minimalně 7 nebylo schopnejch vůbec rozjet. A proto zde uvedu několik poznatků, které myslím pomůžou případným zájemcům. Na raceboard je dobrý přejít z Flyracu, fříčka nebo z WS, potom jedete napoprvé a přijde Vám to přirozený - z TT je to trochu složitější. Po sledování pokusů a po diskusích s kámošema vyplynulo několik zásad pro první okamžiky s raceboardem.
- RACEBOARD kvůli flosnám NEDOKÁŽE JECT NIKAM JINAM NEŽ PŘÍMO DOPŘEDU = TAM KAM JE NASMĚROVANÁ ŠPIČKA = VE SMĚRU FLOSEN!
- Protože jsou pady na straně boardu, musíte přijít na to, jak dát co nejlépe svojí VÁHU do draka, nohy odlehčit a board rozject naplacato (WS technika)
- Když najdete vhodný postoj a místo kde stát, raceboard Vás i při hodně malé rychlosti je schopen uvést (typicky při režimu down-wind nebo při halse)
Jednou z nejčastějších chyb, kterou jsem vypozoroval (hlavně u lidí, kteří nikdy nejeli WS a jezdí pouze TT) je snaha rozjet raceboard down wind, ale prknem tzv. křížem na vítr, což nekdy někdo s TT používá. Kratičký tzv. „rozhrnutí“ po větru a potom start do boku. Při jakymkoli pokusu o tuhle techniku Vás raceboard za pomoci flosen nemilosrdně vykopne!!! Raceboard umi jet jen a pouze ve směru flosen!!! Nehne se ani kousíček do boku (= „ na štorc“). Končí to vždy tak, že jezdec přeletí do závětrné strany – v nejlepším případě se mu povede několikametrový kousek akrobatickýho triku, kterýmu říkáme „katamaran“ a to je jízda v negativnim záklonu na závětrný flosně s hodně zvednutou návětrnou hranou…:). Vypadá to hodně „prďácky“, ale jako první zkušenost, podle toho co mi kamoši řikali, to není úplně „hi-fi“ :).
Existujou dvě techniky startu raceboardu:
a) Přední noha ve strapu + zadni volná = down wind rozjezd
b) Obě nohy ve strapu = rovnou do stoupačky
Down wind
rozjezd se zadni nohou volnou je jednodušši. Přední nohu dáme do poutka a zadní položíme patou přesně doprostřed zadní části boardu (průsečík všech 4 padů ). Board nasměrujeme hodně dolu = down-wind. Board musí ležet naplacato na vodě (v žádnym případě nesmý být nakloněn na nás!!! (tj. flosny paralerně s hladinou, NE!). Po mávnutí drakem se vyhoupneme úplně na raceboard a roztlačíme ho správnym směrem. Žádný pokus o boční posun !!! Energii draka musíme využít k roztlačení boardu dopředu do skluzu – NE K TOMU, ABY NÁS PŘETÁH do závětrné strany boardu. Po vyzkočení boardu do skluzu, už prkno drží perfektně, je stabilní a můžeme ho nasměrovat kam chceme (typicky hodně proti větru) a to i bez zadní nohy ve strapu! – tu si později můžeme do strapu v pohodě zasunout.
Rozjezd do stoupačky
Je to trochu náročnější, ale neztrácíte tím žádnou „vejšku“ (používá se při startu při dokonale on-shore větru například) a nemusíte po rozjezdu „lovit“ strap na zadní nohu :).
Prkno bokem na vitr (ne úplně down-wind). Vyhoupnutí musí být rychlý a razantní a co nejvíce váhy do draka (nesmíme zatížit hranu, protože pak se raceboard nakloní na Vás a NIC NEFUNGUJE). Tlačíme do špiček nohou, aby board zůstal NAPLACATO!!! Pokud je vítr hodně slabý používám WS techniku roztlačení = tzv. „podkopnutí“: drk-drk-drk … ( kdo neví , o co jde - težko to popisovat, chce to někde skouknout, a nachodit si to, ale funguje to dokonale = po pár metrech se board i drak „CHYTĚJ “ a pálíte to… )
Jízda s flosnama
je opravdovým zážitkem, protože to, co Vás ve skutečnosti veze, je vztlak flosen, který je při rychlostech dnešních raceboardů, OBROVSKÝ !!!
Ještě k těm vlastním FLOSNÁM – to je kapitola sama pro sebe! Tvar, hydrodynamika, váha, tvrdost a viskozita boardu je důležitá věc, ale vzhledem k tomu, že pak už jezdíme v podstatě jen „na flosny“, jsou vlastnosti flosen jako takových veledůležité. Pouhým přehozením flosen se z jakéhokoli raceboardu stává jiný board!
V současnosti se ustálila konstrukce na 3 flosnách. Většinou je zadní (centrální) flosna malinko kratší. Důležitý je jejich tvar, délka, tuhost, profil, záklon, odklon atd.
Existují flosny, ktré jsou KOLMÉ, ROVNÉ, někdo tomu říká SVISLÉ. Ty jsou tzv. rekreační a ježdění s nimi je jednodušší. Potom jsou flosny ODKLONĚNÉ. Jsou již tak konstruované (= vyrobené), tzn. že můžeme použít stejný tuttle box pro oba typy flosen.
ODKLONĚNÉ flosny (používá se odklon kolem 3 stupňů) vytvářejí tzv. HYDROFOILNÍ EFEKT. To znamená, že při rozjetí boardu do rychlosti není jejich vztlak jen boční, ale část vzlaku směřuje VZHURU !. To vede k tomu, že celý board (už tak dost lehký) je vynášen z vody. Vede to k tomu, že se board už téměř hladiny nedotýká a odpor vlastního boardu se blíží nule (už zbýbá jen hydrodynamický odpor flosen). Je to super zážitek dovolující ještě větším rychlosti. Je pravda, že ježdění s odkloněnýma flosnama je náročnější než s rovnýma, ale stojí to za to! :)
Poznámka: pokud se něko zkoušel rozject na rejsu někdy před 2 roky (nedejbože ještě dřív) a nešlo mu to , zkuste to teď! Nemusela to být vaše chyba! – racebordy dříve moc nefungovaly nebo hooodně blbě. Dnes už je to dotažený a vyladěníý (a vývoj jde stále a velmi rychle dál!)
LAJNY, BARY
Některé firmy přišly se super vychytávkou, a tou jsou tenké REJSOVÉ LAJNY. V prostředí LW každá váha a každý odpor škodí. První obavy z neúměrného, nesymetrického protahování a celkové náchylnosti lajn se NEPOTVRDILY!!! Lajny jsou tenčí, lehčí a většinou bývají i delší než standardní a to z důvodu zvětšení „páky“ (a tím i síly) draka a zvětšení power window. Do podmínek LW je nelze než doporučit.
Další vychytávkou jsou RACEBARY. Jsou to bary s upraveným (= s delším a zpřevodovaným) trimem. Jejich nutnost plyne ze skutečnosti, kterou jsem popisoval výše, a to z vlivu ZDÁNLIVÉHO VĚTRU. Jednou ze specifik rejsového ježdění je skutečnost, že okamžitě po startu získáte na několika málo metrech rychlost, která převyšuje rychlost většiny TT boardů. Tím dojde k tomu, že v draku, se kterým byste se velmi pravděpodobně s TT v daných podmínkách vůbec nerozjeli, MÁTE OKAMŽITĚ AŽ MOOOC! Čili hned po vyskočení do skluzu, zalehnutí a opření se do flosen, REFUJETE. S racebarem je to velice snadné, pohodlné a v podstatě nutné.
ZÁVĚR
Pokud někdo dočetl až sem, tak doufám , že si rejsa při první příležitosti vyzkouší a že mu tenhle „elaborát“ alespoň maličko pomůže v začátcích :).
LW ježdění je na vzestupu. Za posledních několik let padla hranice jezditelnosti větru z 6 ms k 3 ms. Při použití současné techniky je reálné jezdit ve větru/nevětru 2 ms. Posun zaznamenaly hlavně draky typu UZAVŘENÁ KOMORA a obrovský boom zaznamenává i HYDROFOILNÍ ježdění… K tomu snad již někdy příště…
Přeju všem ten jejich (nejen LW) co nejstabilnější Good Wind!!! Y11
Text :
Ywosh 11 OneTeen
Low Wind Killer
Foto:
Yenyk 12 Twoteen
Y11+Y12 = Czech Ozone CHRONO Mafia
Autor: KITEBOARDING.CZ je na Google+