Jak servisovat mountainboard

Před nějakou dobou jsem sepsal článek o servisu prkna a protože landkiting sezóna je v plném proudu, tak jsem ho doplnil o pár drobností a je tu letos zase :-)

Mountainboard by každý rok před sezónou zasloužil generálku, aby vše jezdilo jak má a prkno vydrželo co nejdéle v super stavu.

Na první pohled, když jsem prkno vytáhl ze sklepa, se může zdát, že je vše v pořádku. Už na ten druhý pohled ale je vidět spousta nedostatků a vad, které by později mohly způsobit problémy a okrást mě o drahocenný čas s drakem nad hlavou a najeté kilometry při pokažené session..
 

jak servisovat mountainboard - MBS pro 90 pred servisem jak servisovat mountainboard - MBS pro 90 ze spodu před servisem

 

Na prkně jsem si hned všiml sjetých gum, o kterých vím už od loňska. Jedno kolečko navíc bylo uplně vypuštěné. Bushingy (gumky) v truckách už taky nevypadají nejlíp a i na vázání je vidět, že už má něco za sebou. Posléze jsem ale narazil i na další nedostatky.
 

jak servisovat mountainboard - MBS pro 90 ze spodu před servisem jak servisovat mountainboard - sjetá guma

 

Co budeme potřebovat?

Na servisování mountainboardu není potřeba žádné speciální nářadí, stačí 1 univerzální klíč, 1 multi nářadí pro cyklisty s imbusama a cyklo pumpička. To vše s sebou většina landařů vozí uplně všude a není na škodu taky cyklo lepení na píchlou duši. Na servis ložisek potom špendlík, hadr, vazelínu a starý kartáček na zuby na vyčištění. A také náhradní díly na výměnu.
 

jak servisovat mountainboard - co je potreba

 

Rozebrání mountainboardu

Údržba mountainboardu snad vždy začíná rozebráním na jednotlivé části. Sundat kola, osy trucků, kloboučky a bushingy. Vázání, ručka a topy trucků není potřeba sundávat, pokud jsou v pořádku. V mém případě, kdy měním gumy a budu nejspíš lepit duši a čistit ložiska musím rozebrat i kolečka.

Kolečka je lepší před sundáním vyfouknou nebo aspoň upustit. U některých typů disků by jinak mohlo dojít k jejich poškození.

Tip: všechny šroubky, matičky a podložky hned dávejte do nějaké krabičky a ideálně i se silným magnetem, který na sebe všechno nachytá a nic se pak nezakutálí, ani když krabičku omylem převrátíte.
 

jak servisovat mountainboard - rozebrané MBS pro 90 jak servisovat mountainboard - rozebrana kola

 

Servis trucků (bushingy, pivot cupy, kingpiny)

U trucků je potřeba pohledem zkontrolovat jestli nejsou nějak deformované, nebo někde prasklé. V takovém případe je potřeba vadnou část vyměnit.

Bushingy

Častou závadou na truckách bývají vymačkané bushingy, které zajišťují správný odpor trucku při zatáčení a současně rozsah pohybu. Vymačkané bushingy vykazují malou stabilitu prkna při větších rychlostech a při dotažení pro větší stabilitu už zase prkno velice špatně zatáčí třeba při agresivním ostření do skoků. Moje bushingy na fotce už mají něco za sebou, ale jednu sezónu ještě zvládnou. Důležité je, aby nebyly prasklé.

Tip: Pokud bushingy při zatáčení vržou, nastrouhejte na styčné plochy trochu tvrdého mýdla.
 

jak servisovat mountainboard - staré bushingy v ATS trucku

 

Pivot cupy

Další částí, která často podléhá opotřebení, jsou pivot cupy (čepičky v důlku topu trucku). Trochu jsem se zhrozil, když jsem viděl, že pivot cupy jsou durch prodřené až na kov. To může následně způsobit poškození samotného trucku. Protože jsem s jejich výměnou nepočítal a nemám náhradní doma, chci jezdit ještě dnes a nečekat až mi dorazí, vyrobil jsem si improvizované provizorní z kusu zahradní hadice. Nemyslím si ale, že vydrží dlouho… :-)
 

jak servisovat mountainboard - stary pivot cup

 

Kingpin

Kingpin je ten velký šroub, který drží truck pohromadě. Je to silně namáhaná část a dlouhodobému namáhání časem podlehne. Zkontrolujte, jestli není ohnutý, v takovém případě je lepší ho vyměnit, protože by se brzo stejně zlomil. Platí to hlavně u vector trucků, kde se láme docela často a kluci co tyhle trucky jezdí, s sebou běžně vozí náhradní kingpin. U kingpinu je problém, že rozměr je v palcové míře a hůře se shání nový. Občas bývá k dostání ve skate a longboard shopech.

Tip: Teoreticky by měl jít nahradit klasickým relativně levným nerezovým šroubem 10 mm pokud je v topu trucku u klasického kingpinu cca 1mm vůle, aby se tam vlezl a pak na něho trochu silou napasovat bushingy.
 

jak servisovat mountainboard - zlomený kingpin

 

Servis kol (pláště, duše, ložiska, disky)

Pláště

U plášťů asi není moc co řešit. Když jsou sjeté, tak mimo asfalt nebo beton podkluzují a nedá se pořádně hranit. Nedá se odrazit tak dobře do skoku, nejde ujezdit tak silný vítr a i brzdná dráha před nečekanou překážkou je daleko delší. Jediné co se dá u pláště opravit je malé proseknutí, v takovém případě se dá z vnitřní strany přelepit nějakou větší záplatou z cyklo lepení nebo kusem jiného starého sjetého pláště.
 

jak servisovat mountainboard - nové plaste

 

Duše

Jak jsem předpokládal, jedna duše byla píchlá. Dírku jsem našel po nafouknutí pod vodou podle unikajících bublinek. Dírku je potřeba si dobře označit ať ji nehledáš 2x ;-) Zalepit cyklo lepením a je opraveno.

Tip: je dobré si popsat nebo nějak označit jak duše byla původně v plášti umístěná a než ji tam dáš zpátky zalepenou, zkontrolovat i v plášti, na místě kde byla duše děravá, jestli tam nezůstal zapíchnutý trn nebo třeba kousek drátku, který by duši po nafouknutí hned znovu propíchnul.
 

jak servisovat mountainboard - hledání dírky v duši jak servisovat mountainboard - lepeni pichle duse

 

Ložiska

Ložiska jsou trochu ošemetná záležitost. Na mountainboardu dostávají v prašném nebo písčitém prostředí pořádně zabrat a to hlavně na prosolených plážích, kde navíc slaná voda podporuje rezavění. Je proto dobré je jednou za čas vyčistit a přemazat, aby se prodloužila životnost a hladký chod.

Je jich více typů. Ložiska s kovovou krytím (prachovkou) (technicky značené jako ZZ nebo 2Z) zpravidla nejsou rozebíratelná, jezdí se až do zadření nebo vysypání a pak se koupí nové. Ložiska s gumovým krytím (značené jako 2RS) se dají docela snadno rozebrat, a vyčistit. Krytí se dá snadno sundat špendlíkem vpichem na kraji a vyloupnutím.

Kuličky ložiska jsou uloženy v kovové nebo plastové kleci. Ta kovová se zase rozebírat nedá, ale i tak jde docela dobře vyčistit wapkou nebo horkou mýdlovou vodou a kartáčkem na zuby. Plastová klec se dá z ložiska vyloupnout, vytáhnout kuličky a dokonale je vyčistit.

Po vyčištění a dokonalém vysušení třeba fénem, je potřeba znovu namazat, ideálně vazelínou, která ložisko udrží v prašném prostředí namazané déle než oleje, které navíc z ložiska tečou, a chytá se na ně prach. Po namazání se krytí jednoduše nacvaknou a je hotovo.

Tip: Ložiska se nečistí v umyvadle, bude celé mastné a špinavé, navíc kuličky rády utíkají do kanálku ;-) Lepší je lavor s horkou vodou a magnet, na který se nachytají čisté kuličky, aby se neztratily. Pro náročné kitery, kteří jezdí často za mokra nebo na plážích silně doporučuju ložiska nerezová.
 

jak servisovat mountainboard - vyloupnutí ložiska z kola mountainboard servis - loiziska a vazelina

jak servisovat mountainboard - vyloupnutí krytky ložiska jak servisovat mountainboard - ložisko bez krytky

 

Složení mountainboardu

Vše je potřeba složit tak, jak to bylo, aby nic nechybělo ani nepřebývalo. Kola se nafukují až po nasazení a „dotažení“ šroubů. Šrouby se zpravidla dotahují na volno, tak aby se kolečko na ose netřepalo, ale současně, aby se volně otáčelo.
 

landkiting mountainboard servis - mbs pro 90 po servisu


Bushingy nebo pružiny si každý dotáhne na tvrdost zatáčení podle potřeby a po složení prkna je potřeba ještě zkontrolovat dotažení všech ostatních šroubů. Šrouby držící truck na desce, šrouby na vázání a ručce. Povolené šrouby můžou při používání způsobit nějaké poškození, jako je zlomená ručka, ulomený držák vázání a podobně.

Tip: Ještě před samotným složením nebo i po něm není na škodu kartáčkem na nehty a vodou vyčistit gripy ve vázání od zašlapané hlíny, aby noha ve vázku líp držela a nevyklouzávala.
 

jak servisovat mountainboard - MBS pro 90 po servisu


Takto pravidelně udržované prkno by mělo bez větších problémů zvládnout celou sezónu a i lajk pozná při jízdě rozdíl mezi udržovaným a neudržovaným prknem.

Snad byl článek pro někoho přínosem, pokud by někoho zajímalo jiné kite-technické téma, můžete o něm taky klidně něco napsat nebo nadhodit pro inspiraci. Třeba jak servisovat a provádět drobné opravy samotné MTB desky nebo jak vypadá generálka bugyny?

Tak ať vám to dlouho jezdí a hlavně bez úrazu :-)

Leguán