Flysurfer SONIC 18 FR
Flysurfer SONIC 18 FR ( = Full Race )
Aneb viděli jste někdy na vodě něco krásnějšího ???
autor: Ywosh 11 SonicBoy
Hned na začátek začnu trochu zvesela, i když celý článek bude dost o opaku ( = hodně vážně myšlenej ) – doslovný překlad nadpisu: létající klouzač (nad)zvukový vosumnáct úúúplně závodní :-) - to jen tak pro pořádek, abychom předem věděli, o čem bude dneska řeč…
Poznámka: kdo nemáte rádi uzavřený komory, high-end produkty, Flysurfer, nebo přímo mě osobně, tak prosím nečtěte dál – vyhneme se tak vzájemný internetový „kolizi“… díky.
Prošel vůbec někdo „sejtem“ nahoře ??? :-) :-) :-)… pokud ano, tak tady to je:
Předmluva
Na podzim roku 2014 jsme s bráchou a kámošema podnikli standardní výlet na naše srdeční termický jezero Traunsee. Osud tomu chtěl, že hned, když jsem si nesl moje milovaný Chroníčko 18 na pláž, tak jsem ZAKOPL o něco, co připomínalo UFO a bylo za hranicí mojich představ o tom, kam se uzavřený komory pro kiteboarding můžou dostat.... Při prohlížení tohoto „zvěrstva“ :-) mi na rameno poklepal sympatický chlapík – Armin Harich (hlavní designér a spolumajitel německé firmy Flysurfer) – se slovy: líbí se ti to?... Abych to celý udělal kratší, prostě…. na konci dne mi Armin svůj prototyp SONIC 15 půjčil s poznámkou: Jseš první a poslední člověk mimo Flysurfer, komu to půjčim – VEM SI TO - A JEĎ !!! Kajterskej orgasmus v tý chvíli a potom na vodě se slovama težko popisuje… (Arminovi jsem za to přislíbil, že do uvedení draka na trh o něm pomlčím…)
Dalším důsledkem tohodle super dne byla nepříjemná představa nekonečnýho času – než mi SONICA pošlou :-) :-) :-) …ten nekonečnej čas právě skončil :-)
Úvod
Protože technologický vývoj jde megarychle dopředu (teda v jistých oblastech, na „Cé“ kajtech asi těžko někdo něco novýho vymyslí…) a v kiteboardingu se už celkem zabydlela svébytná kategorie race kitů určených hlavně pro hydrofoile, rejsy a rychlý snowkiting, nemohl ani Flysurfer chybět v tomto segmentu. Využitím technologií z oblíbených Speedů i paraglidingu, naladěním ultratenkého, vysokovýkonného profilu, pokořením Aspekt Ratia 7 (velice zjednodušeně poměr rozpětí křídla a hloubky profilu) a naskládáním 49 komor vedle sebe, vznikl v současnosti asi nejzajímavější kajt na trhu… FS SONIC FR.
Technická poznámka 1: Aspect ratio 7 má Sonic ve velikostech 15 a 18. Sonic 11 má aspect ratio mírně nižší ( = trochu menší „žiletka“, = větší „bago“, i když tady to je opravdu relativní :-) ), a to pravděpodobně z toho důvodu, že ve velkém větru už není potřeba zas tak honit ultravýkon, ale je lepší trochu „ubrat plyn“ a dát přednost stabilitě a robustnosti.
Technická poznámka 2: Počet komor ( Cells ) je jedním ze základních ukazatelů charakteristiky kajtů typu uzavřená komora. 49 komor není vůbec málo, ale zároveň to není 61, kterýžto počet mají některé ultra závodní žiletky, které jsou nebo se chystají na trh. Nevím, jestli zde platí heslo „víc komor - víc adidas“ :-)…podle mojeho názoru kity s 60 a více cellama jsou pro běžného smrtelníka a pro normální použití dost „mimo“. 49 komor ( 24+24+1 centrální ) je celkem sympatický - řekněme ještě „normální“ - číslo. Tohle je ale opravdu jen muj soukromej názor a nikomu ho nevnucuju a možná se i pletu…uvidíme.
Konstrukci a následně pak empirickému ladění Sonica bylo věnováno maximum úsilí a hodně času ( čekal jsem 8 měsíců !!! ) – než byl puštěn do komerční produkce – a jeho vlastnosti tomu odpovídají.
Uzavřený komory miluju, a myslím, že už na jejich různých typech mám i něco najeto….a proto musím (velice konzervativně :-) říci, že tohle je TOTÁLNÍ MASAKR, KAJTERSKEJ VÝSTŘIK, ÚLET (v tom nejlepším slova smyslu), DOKONALOST, KITEPORNO, UFO.
Konstrukce
Draky určené pro race jsou trochu specifikum. Ovšem pro jejich příjemné vlastnosti je nakonec stejně z velké většiny využívají běžní rekreační jezdci a nejen závodníci, pro které byly a jsou tyto draky původně určeny. Jedna z hlavních vlastností, která je podmínkou funkčnosti rejsového draka ve vysokých rychlostech a při nízkých úhlech náběhu je tuhost vrchlíku.
Ta je na Sonicu zajištěna několika faktory:
- Nebyla použita nanolátka, kterou známe z Lotusa, ale „tvrdší“ látka z Deluxu.
- Byla využita tzv. plastová žebra, přesněji řečeno výztuhy žeber na náběžné hraně křídla. Flysurfer této vychytávce říká Rigid Foil Technology. O plastových výztuhách jsme s bráchou psali myslím již dost – proto jen ve zkratce: první třetina profilu má nejzásadnější vliv na celkovou aerodynamiku křídla.
- Vnitřní konstrukce byla designována s maximální tuhostí (diagonální výztuhy převzaté z paraglidových křídel) a funkčností pro pevnost, propustnost vzduchu a vody mezi komorama.
Vývaz (galerie) je z tenkých lajn s minimální průtažností, které v dané konfiguraci drží perfektně tvar a profil vrchlíku. Není jich tam překvapivě „jako na loutkovým dííívadle“ – je to fakt sympaticky promyšlený :-). Svou roli v úspoře vývazu samozřejmě hrají i plastové výztuhy zmiňované výše.
Tvar vrchlíku (křídla) je téměř identický s půdorysem křídel současných race speciálů – akrobatických letadel v rychlostních závodech kolem pylonů: absolutně rovná náběžná hrana, nahoru ohnuté (viz. dále) + do boku ubíhající uši ( mírně zdvihnuté do negativu ) a skosená odtoková hrana. Inspirace těmito tvary je zcela zřejmá a myslím, že bude mít i vliv na funkci… (teď nemyslím rostlináře :-) ale na aerodynamický projev kajtu).
Vstupních (nasávacích) otvorů je 5. Zajímavostí je horizontální rozdělení 3 prostředních na horní a spodní část. Důvod pro rozdělení je zcela jistě pevnostní, ale možná i „vzduchoproudnej“ :-). Rozvod vzduchu a tlakování vrchlíku je velice důmyslné.
Flat Winglet Technology
Jedná se o speciální úpravu zakončení „uší“ vrchlíku. Na všech křídlech na světě mají konstruktéři problém se vznikajícími víry ( turbulencí ) na koncích křídel, vznikajícíma „přetékáním“ vzduchu z oblasti přetlaku do oblasti podtlaku přes konec křídla, které snižují účinnost ( právě na jeho konci ).
Vsuvka: Jednou jsem tuhle problematiku vysvětloval kolegovi v práci a on po vyslechnutí přišel s „geniálním“ řešením, který mě opravdu naprosto dostalo, když prohlásil: Tvl tak proč ten konec křídla neuříznou ???!!!................. :-).
Armin se vydal trochu složitejší cestou :-) a opatřil Sonica winglety, které se dnes používají na ultra-hyenních žiletkách ve světovém poháru paraglidingu. Princip je stejný jako u těch svislých „křidýlek“, který vidíte při pohledu z dopravniho letadla na koncíh křídel. Cílem je při co nejmenším odporu co nejvíce snížit turbulence a využít tak (reálně) celé nosné plochy křídla. Výsledkem by mělo být to, že 18tka bude opravdu 18tka !… :-)
Použití této vychytávky je myslím v kiteboardingu naprosto výjimečné a ojedinělé a je samozřejmě dalším plusem této nové hračky.
Mixer test
Stejně jako jsme zvyklí ze Speed3 a Speed4 má Sonic všem správnejm efesákům důvěrně známý mixer test. V tomto případě si myslím, že jeho účinnost a správné naladění (a kontrola) bude ještě důležitější než u Speedů.
(Několikrát jsem byl svědkem toho, že kajteři jezdili s naprosto rozštelovaným mixerem - správné nastavení je alfou a omegou správné funkce obecně všech uzavřených komor!)
Race bar
Flysurfer vyvinul pro tuto sezonu i nový bar s označením INFINITY 3.0 Vychází z dobře známého INFINITY 2.0, liší se tloušťkou baru, materiálem uvnitř a hlavně novým (trvanlivějším) gripem.
Navíc protože jde o raceového draka, je možné doobjednat i speciální racebar, který se v sériové produkci a standarní komerční nabídce Flysurferu objevuje vůbec poprvé. Já jsem si na výhody racebaru už zvykl tak, že jezdím draky s racebarem i na twin-tip boardech. Je to totiž strašně pohodlná záležitost. Pro ježdění na raceboardu je racebar v podstatě nutnost a to jak z důvodu jiného posezu, tak hlavně kvůli potřebě mít draka při jízdě ve skluzu (= kule) naprosto pod kontrolou bez zbytečného natahování se a cukání za trim.
Při volbě racebaru je vývaz hlavních lajn sveden do nerezové „kostičky“ kterou známe ze Speedu „dvojek“ nebo z licenčního Spleena. Hlavní rozdíl je ten, že racevývaz NEMÁ zdvojenou jednu hlavní lajnu pro odstřel. Je to opět aerodynamická úspora.
Lajny
K racebaru patřej i tenké racelajny. Sonic je samozřejmě má. Opravdu ultra ultra tenoučké, barevně odlišené, tak jak jsme zvyklí.
K tomu poznámka: Zde bych uvedl jednu skutečnost, kterou jak jsem zjistil, skoro nikdo (ke škodě všech) neví: Flysurfer používá jako zakončení pig tailů ( = 4 krátké lajny na vrchlíku, na které navazujeme lajny) NEREZOVÝ KROUŽEK na všech 4 koncích (Na rozdíl od jiných firem, které mají většinou 2 uzlíky a 2 očka). Geniální VYCHYTÁVKOU Flysurferu je však to, že tato očka jsou na lajně přišita tak, že když lajnu opatrně „rozevřete“ objeví se nám nad KROUŽKEM navíc ještě OČKO (a to tak, že na všech 4 pig tailech! = každý pig tail má tedy jak „uzlík“ - tady konkrétně tedy kroužek, tak i očko !!! ). Výsledkem je, že uzavřená komora od FS se dá snadno navázat na libovolný line set-up i třeba jiné (kterékoli !!!) značky.
Technický mínusy ???
Myslím, že správný recenzent čehokoli by měl umět najít a zároveň přiznat nějaké mínus recenzovaného produktu, tím se recenze stává pravou recenzí… takže: při jízdě s racebarem je hlavní výhoda ta, že ovládací šňůra zpřevodovaného trimu vede (pohodlně) až k boku ridera, aby mohl průběžně, za jízdy, bez natahování se, měnit úhel náběhu vrchlíku. FS bohužel na racebaru zvolil „normální“ krátkou verzi šňůry zakončenou kuličkou končící přímo („nahoře“) u záseku. Náprava byla snadná – šnůru jsem kouskem jiné šňůry protáhl a je vše v cajku. Tento bod Arminovi pošlu a věřím, že FS tuhle maličkost na dalších komerčních sériových kusech racebarů doladí.
Asi prkotina, ale uvedu to tu, je fakt, že Sonic má jeden výpustní otvor a tzv. „kalhotky“ zabraňující samoslepení potahů jsou bohužel provedeny v barvě potahu a ne svítivě oranžové (Tak jak to mají Lotusy, což je velice praktické – práskne vás to do očí před startem se slovy: woe zalep si mě ! :-) ). Naopak pozitivum je jak nový bar, který je černo-zelený ladí se Sonicem dokonale (Teda jen s tou mojí vosumnáctkou :-), protože ostatní velikosti nemají zelený potah.)
Když už se bavíme o mínusech… i když jsem zastáncem tenkých lajn a zmenšování aerodynamického odporu, váhy, tloušťky materiálu atd… tenkostí lajn (a to i hlavních) jsem byl tak šokován, že mám trochu obavy jestli to tady FS neposlal trochu za hranici… Neuvádím to úplně jako mínus – pokud to bude v pohodě tak super (tim líp), jen zde uvádím mou obavu, protože ty lajny jsou opravdu, opravdu, opravdu ultramegatenký…
Jízda
SONIC je určen hlavně pro rychlostní jezdění s využitím techniky apperend windu = zdánlivý vítr (vektorový součet vlastního větru a rychlosti jezdce, přesněji pohybu draka). Pro jezdění na racu, hydrofoili nebo okruhových snowkite závodech je Sonic samozřejmě povinnost :-). Ovšem POZOR! Tak jak už bylo zmiňováno – ze Sonica budou nadšeni i klasičtí freerideři nebo old-school skokani na twintipech s big-air ambicema s využitím mega hang – timu.
Teamový jezdec Flysurferu na prototypu na Traunsee předváděl naprosto dech beroucí skoky s twintipem a využitím techniky „ HELICOPTER LOOPu“ , kdy po výskoku draka na 12tý hodině mírně odbrzdil!!! a v zápětí ho prohnal horizontálním loopem přímo nad hlavou. Vypadalo to famózně, bezpečně a jednoduše :-)…
Na internetu koluje Arminovo video, kdy Sonica při snowkitingu protáhne NÁVĚTRNOU! stranou, což je trik, kterej téměř popírá fyziku. Tím trikem je právě rychlost a stabilita draka.
Na jednom videu je Armin na lyžích se Sonic 11 a na druhém je jezdec na buggy se Sonic 15.
Poznámka: Flysurfer opět rozlišil velikosti barevně a tak při letmém pohledu hned víte, která velikost je právě na vodě - Sonicy jsou černé v kombinci s: 18tka žlutozelenou, 15tka oranžovou, 11tka modrou.
Rozsah
Tak jak jsme u FS již standardně zvyklí, má i Sonic relativně menší sílu na baru, což je na race a hydrofolní ježdění v podstatě nutnost. Jak bylo zmíněno výše Depower a Trim funguje skvěle a tak je rozsah jezditelného větru obrovský. Je to opět dané tím, že moderní UK (uzavřené Komory) mají nízký (= štíhlý) a rychlý profil. Podle zkušeností test riderů Flysurferu je možné se skluzovým prknem jezdit ve větru kolem 4 ms i se Sonicem11 (jedenáct !!!).
Výsledkem vývoje uzavřených komor je současný stav, kdy jako horní hranice plochy se ukazuje naprosto dostačující plocha 18 m2 pro LW jěždění (ne jako „dřív“ 21) a zároveň nárůst větrného rozsahu kajtů, tzn. použití i třeba jen jednoho draka pro rozdílné (a to hodně) povětrnostní podmínky. O rozsahu FS a tricíh se změnou prken jsem psal v minulém článku.
K této charakteristice (větrnému rozsahu) konkrétně Soniců, bych chtěl věnovat příští úplně samostatný článek, po tom co to ale vše důkladně prověřím v praxi (a hlavně v „českých“ podmínkách :-)). Základní myšlenkou je to, že při používání skluzových prken nebo HF možná bude naprosto dostačující velikost 15 pro LW podmínky. S18 s TT bude i v těchto podmínkách asi megalítadlo… :-)
Vlastnosti
Na to jaká je to ŽILETKA, je to opravdu a překvapivě velmi stabilní. Ani se tomu nechce věřit. Kdyby to klapalo, napsal bych: klape to hodně a je potřeba to umět „vyhodit“. NE. NEKLAPE TO. Samozřejmě, když to pošlete záměrně na úplný okraj okna, tak si to klapne (logicky), ale při BĚŽNÉM použití skoro VŮBEC, což bylo moje asi největší překvapení (vše ostatní se dalo předpokládat, a v důsledku vysokého Aspect Ratia a množství komor jsem předpokládal i velký problém s klapáním… nedostavil se).
Poznámka: sledovat Armina při ladění draka, kdy jsem draka záměrně, přehnaně a brutálně uváděl do stallu, klapání a invertu a on z boku z dálky pozoroval jeho chování …pak draka ROZPÁRAL a v karavanu přímo na pláži PŘEŠIL !!! a testovali jsme znova a znova…. - byl pro mě neuvěřitelnej životní zážitek, kdy jsem pochopil, jakou péči Armin vývoji věnuje!
Speed Lotus/DLX versus SONIC atd. :-)
No a teď k tomu, co chce každý slyšet a pořád mě do toho kámoši tlačej :-( grrrrrrr…
Takže jak je to s porovnáním Speeda a Sonica a jak je to s porovnáním s draky konkurence:
K tomu asi takle:
FS Speed je dlouhodobě osvědčený 100% depowerovatelný kite s triple depowerem (současná změna úhlu náběhu draka + jeho projekční plochy + prohnutí profilu) s možností Mixer Testu, který si navíc na trhu drží poměrně dobře svou cenu. Kdo ho jezdí, tak jeho neocenitelný vlastnosti dobře zná. Speedy jsou obecně velice přívětivý draky. Důkazem toho je například i to, že např. některé kite školy na těhle dracích i ve velkých velikostech učí a to i lidi, kteří s kiteboardingem začínají (moje partnerka Sylva - FS Lotus12/15/21, můj 7 letý!!! syn Sebastian 22 kg - FS Lotus 6/8) . Jsou to pohodové a přitom velice zábavné draky, s obrovským rozsahem a univerzálním použitím.
Pokročilejším riderům po určitém čase začíná na Speedu trochu „překážet“ jeho „traktorovatost“, která je samozřejmě ze začátku obrovskou výhodou. Důvodem toho je jeho relativně pomalý vysoký profil, který sice výborně táhne (síla), ale nejde až zas tak “rozjet“ (rychlost) .
To se téměř neprojeví při ježdění na twintipu (pro které byl Speed ve své době konstruován, protože v oné době raceboardy a HF téměř neexistovaly…), ale projevuje se to velice markantně při jízdě na raceboardu nebo hydrofoili, kdy Speed po nástupu boardu do skluzu (nebo HF do levitace) získává zbytečně moc na síle, které na těchto boardech moc nepotřebujete a nejde až zas tak do rychlosti.
A tady právě nastupuje SONIC !!! Ponechává si (až neuvěřitelně) známé vlastnosti ze Speeda (depower, stabilita, menší síla na baru atd.), ale je MNOHEM rychlejší a i s nástupem do rychlosti nepřidává tolik na síle, ale díky nízkému profilu letí na kraj okna a získává dál na rychlosti a (a to tak, že OPRAVDU HODNĚ) na úhlu stoupání. Je to přesně to, na co jsme čekali. Je to vývoj a je to úžasný.
Při prvním testu na Traunsee jsem Sonica jezdil v kombinaci s flyracem a raceboardem a úhel stoupání byl naprosto famózní. Kluci mi pak řikali, že až na pláž bylo slyšet, jak jsem na vodě řval: Ty krááá…vo to je NEE-SKU-TEE-ČNÝÝÝÝ !....
No a k těm ostatním uzavřeným komorám: je veřejným tajemstvím, že jsme s bráchou v roce 2014 jezdili Ozone Chrono (pro přesnost model Chrono „Jedna“, letos přijde model R1 a pokračovatel Chrona tzv. Chrono „Dva“) a skutečně megamega si to užívali. Nemám rád otázky typu a co je teda lepší Chrono nebo Sonic. Nemám je rád proto, protože to nejde jednoznačně říct! Kdyby to šlo, tak bych to prostě řek a neměl bych s tím vůbec problém. Platí tohle: Chrono je TYPICKY OZONOVSKEJ KITE (úžasnej) a SONIC JE NAPROSTO TYPICKY FLYJSAKROVSKEJ KITE (úžasnej). Ozone je spíše paraglidová firma (což miluju) a Flysurfer je spíše kiteboardová firma (což miluju), přitom obě firmy dělají jak kajty, tak paraglidy! Důležité je tam to slovo „spíše“. K tomu, aby si někdo mohl opravdu zodpovědně vybrat, si musí ty „firemní“ charakterový vlastnosti zkusit, najet, osahat, zažít, prožít, procítit, nachodit – A PAK SI TEPRVE VYBRAT !!!
Každý kajt má v sobě ruku jiného designera a tím i trochu jiné charakterové vlastnosti. Rob Withall (designér Chrona) není Armin Harich (designér Sonica) a Armin Harich není Rob Withall. Každý konkrétní jezdec hledá také něco jiného (ani já s bráchou nemáme úplně stejnej „kajtovej“ vkus – a to jsme jednovaječný dvojčata!). Pokud Vám někdo „z voleje“ vypálí jednoznačný doporučení typu: tamto je mrd..ka, kup si tohle – tak rovnou víte, že je to idiot a VŮBEC NEVÍ, KTERÁ MLÁTÍ !!!...
Konkrétní parametry nebo dotazy můžeme rozebrat v případné diskusi pod článkem. S vážnými zájemci = chtěj si nějakou TOP uzavřenou komoru opravdu koupit, ne jen tlachat o tom, že o tom možná „přemejšlej“ (typicky čecháčkofská vlastnost :-)), si moc rád pokecám po telefonu, u piva nebo na mailu (kontakty viz dole pod článkem, nebo můj profil na těchto stránkách). Něco chtít a koupit - jsou dvě hodně vzdálený věci. Nenarodil jsem se díky Bohu jako prodejce „Herbalajfu“ a tak nikoho do ničeho ukecávat nehodlám a nebudu! Ale mám hodně rád lidi, KTERÝ PŘESNĚ VĚDI, CO CHTĚJI A UŽ JEN HLEDAJÍ PRODUKT, KTERÝ JIM TO SPLNÍ ! Pokud v tomto směru můžu nějak pomoci – moc rád pomůžu!
Zhodnocení
FS Sonic FR naprosto dokonale naplňuje cíl, pro který byl stvořen. Ultimátní kajt se super depowerem a stabilitou, tak jak jsme u produktů od Armina zvyklí. Ve velikosti 18m2 je to ULTRA – LOW-WINDOVÁ mašina (po mnou často užívané zkratce LW, zavádím nyní novou zkratku ULW :-). Je to designová i funkční lahůdka, která myslím nadchne každýho, kdo si jí připne k trapézu. Samozřejmě, že to stojí raketu :-(, takovej už je bohužel svět, ale kdo si to koupit nechce, tak si to stejně nekoupí (naprosto nic proti tomu - každýho volba) a kdo si to koupit chce, není potřeba mu říkat, at´ si to koupí ….
Každý drak je jiný a každý hledá něco jiného. Ale v tomto případě platí hláška: SONIC je jen jeden !!! :-) :-) :-).
Poučení
V případě používání draků typu uzavřená komora (a speciálně ve velkých velikostech) je potřeba opravdu používat hlavu a hlavně mozek v ní! Draky jsou dnes již v podstatě totožné s výkonnými paraglidy, ovšem naprostá většina uživatelů s paraglidingem nikdy do styku nepřišla. Mějte prosím na paměti, že poryv nebo (a to hlavně) termická bublina nebo vír Vás může během sekundy vycucnout do několika metrů a to naprosto proti Vaší vůli. Je potřeba na to stále myslet a být připraven adekvátně reagovat. Je potřeba sledovat „čertiky“ na vodě, a paradoxně hlavně tehdy, když s drakem stojíme ještě nebo už na pláži!!! Vědět předem, co nás čeká (podle sledování situace), je nejlepší prevence proti průseru! Před každým startem si zkontrolujte chicken loop (odstřelem „na sucho“) a hlavně DUKLADNĚ a PEČLIVĚ zkontrolujte lajny a VÝVAZ. Odstartovat takovéhle „hovado“ nad hlavu, na kterém se pak „díky“ špatně rozhozené galerii udělá ve vývazu uzlík, je opravdu „lahůdka“ !....
Kite-flying – NE !!! - znovu a znovu…:-(
Všem je naprosto jasný, že vysokovýkonný komorový kajty se v současnosti odvozují (jak aerodynamicky, tak výrobně) ze závodních paraglidových speciálů …ALE !!!:
Důrazně a opakovaně varuji před kite-flyingem!!! Pro paraglidisty, kteří lítají na PG, je poskok nebo polet na kajtu v podstatě TRAPNOU ZÁLEŽITOSTÍ!!! a nepochopitelným zbytečným rizikem, tak se do toho ani nepoustějí (vědí proč !) … ovšem někteří kajtisti, kteří NIKDY NA PG NELETĚLI, najednou dostávají do ruky něco, co když vodpálej na návětrný straně kopce, tak uskuteční polet v řádech sekund případně i desítek sekund ve výšce metrů, případně i desítek metrů, a mají z toho pocit, jakoby dobyli svět… Život takového hazardéra visi na 4 šnůrách (často speciálně v zimě „načatejch“) a 4 uzílkách. Kiteflying je hazadrování se životem.
Paragliding je letecký certifikovaný, licencovaný (což kiteboarding bohužel není…), regulovaný atd. sport, kde je míra rizika ve vztahu k času strávenému ve vzduch v porovnáni s kajtem řádově (a to tak, že například 100x) nižší. Navíc všichni PG piloti mají teoretickej kurz, záložáky, chrániče a praktickej výcvik na řešení krizovek… Paradoxem je, že kajter, kterej zhučí dolu z nějakýho kopce (často z vyhecovanosti a bez naprostý znalosti čehokoli leteckýho, bez ohledu na turbulence ve vzduchu atd. atd.) je považován ve svý komunitě za VELKÝHO BORCE , kdežto paraglidista, kterej několik hodin odsvahuje a při změně počasí raději okamžitě bezpečně přistane, je považován za normálního člověka. Vypovídá to něco jednak o pilotovi samotném ale i o komunitě ho obklopující…
Kiteboarding ???
Po diskusích s kámošema sem ještě vložím kratký filozofický odstavec:
Moje myšlenka je tahle: Slovo Kiteboarding ani Kitesurfing neobsahuje slovo VÍTR (na rozdíl od slova Windsurfing!). Není to jen lingvistická hříčka! Pomocí současný dostupný technologie je možný se pohybovat po vodě (nebo dokonce nad vodou) ve větru 3 ms obrovskou rychlostí a prožívat super adrenalinový (nebo relax) chvíle. Produkty typu Sonic jsou přesně ty, které to umožňují! Vím, že existuje skupina lidi, co tomu nevěří nebo to prostě neuznává (jejich věc a názor). Já tvrdím, že Kiteboarding je jakejkoli pohyb na čemkoli po vodě za pomoci draka. I LowWind i Ultra Low Wind (třeba Hydrofoil) kiteboarding je prostě kiteboarding. Nejde myslím o to, kdo co jezdí, ale že jezdí – a o krásu tohodle super sportu obecně….
Závěr
Možná je tento článek trochu zbytečný … stačilo by asi napsat prostě jen: FLYSURFER SONIC FR je tady !!! Víc psát, řešit, diskutovat ani přemejšlet není potřeba, ne ???!!! ... (významné tři tečky ).
Brácha (Yenyk12) v článku o CHRONO použil přirovnání FERRARI. Což je naprosto výstižné. Nemusel jsem dlouho přemejšlet jakej termín z oblasti automobilismu použiju pro vyztižení charakteru Sonica!:
FS SONIC FR = ASTON MARTIN – kultivovaný aristokrat se srdcem bušícím na 200 tepů za minutu a kulervoucí elegancí. Protože je to „ prdel hrab“ = zadokolka – je potřeba s tim už „trochu“ umět a počítat s tím, že takovýhle výkon na jednu nápravu vyžaduje příčetnýho řidiče (kajtera)… jinak tenhle nádhernej kousek může skončit na šrot v pangejtu a řidič s palicí (nebo bez palice :-)) v předním skle…
Přidávat firemní heslo FLYSURFER = EVERYDAY IS A KITEDAY ( a nově i Arminovo EVERY SPOT IS A KITESPOT ! :-) ) je v tomto případě zcela jistě opravdu naprosto zbytečné.
Pokud někdo dočetl tenhle šíleně dlouhej (sorry) elaborát až sem, tak díky za trpělivost (nadšení je veliký a tak bylo, co psát :-) a doufám, že se s dalšíma „Soňákama“ potkám někde na spotu!
Budu se snažit sem dávat aktuální (už krátší :-) články případně fotky a videa s novejma postřehama z praxe, tohle poznávání nových možností mě fakt baví…
VAROVÁNÍ !!! na úplnej závěr
I přes to, že já osobně jsem skromnej, tichej, milej, empatickej a poměrně chudej...
TOHLE JE kajt spíš pro prachatý namachrovaný maséry, který chtěj top produkt bez ohledu na cenu, jezdit úplně vždy, když přijedou k vodě, pořídit si k tomu hydrofoili nebo race a unesou závistivý a (nebo) pohrdavý pohledy a KECY z pláže od kajterů čekajích na ten "SPRÁVNEJ" ( hahaha :-) wind....
Super vodní sezónu a
Good Wind všem !!!
Text : Ywosh 11 OneTeen - SonicBoy
Czech Flysurfer Mafia
Czech Moses Hydrofil Team
+420 606 681 225
Mail: ivo.prokop@rb.cz
xichtokniha: Ivo Prokop
Foto: Yenyk 12 TwoTeen
Související články:
Traunsee 28/9/2014
Kite - Flysurfer Speed4 Lotus 21 – NEJ kite!
Low Wind Kiteboarding.
Stačí mít jen a pouze jeden kajt ??? - ANO !!! když …
KITEBOARDING.CZ je na Google+