FLYSURFER SPEED3 21M - Hodně muziky!!!
FLYSURFER SPEED 3 – 21 m2 – DELUXE
aneb kite
ZA HODNĚ PEŇEZ – HODNĚ MUZIKY !!!
K napsání tohoto článku mě vedlo několik důvodů. Asi hlavním důvodem bylo zjištění, že dost lidí pohybujících se v oblasti kiteboardingu vo týhle hračce ví jen jedinou věc a tou je, že to stojí „raketu“, ale jinak téměř naprosto nic! Největším paradoxem je, že se ke kvalitám týhle mašiny ( „fundovaně“ ) vyjadřujou i lidi, kteří ji NIKDY V ŽIVOTĚ nedrzěli v ruce…
Je mi jasný, že si zase vyslechnu několik „lichotivých“ poznámek vod lidí, který chtějí umřít s tím, že na TOHLE nikdy nevlezou, ale TO JE JEJICH BOJ A JEJICH ŠKODA (vývoj nezastavíš!)…. Článek je určenej pro druhou skupinu lidí – pro ty který, vo tom chtějí něco vědet, anebo vo tom přemejšlej a chápou mojí hlášku, že VÍC JE DYCKY VÍC !!! :-)
Článek nemá za cíl popsat naprosto do detailu tenhle produkt, jde spíš vo popis vycházející z praktických zkušeností s drakem. Slyšel sem dost lidí, kteří a priori vo tom prohlásili : „je to pí.....a“ .. DO TÝ DOBY - NEŽ SE NA TOM SVEZLI…!!!
Je potřeba předeslat, že už z principu konstrukce uzavřený komory, se jedná vo trochu „něco jiného“ než klasický foukačky, což se samozrejmě projevuje v chování kitu (mě jako volnýmu i motorovýmu paraglidistovi to ale naprosto „sedí“! ). Naopak je potřeba říct , že lidi, kterým sem to půjčil, byli překvapení, že ta změna je VO HODNĚ MENŠÍ než čekali !!!
Ale pěkně popořádku :
Technika
FS S3 21 DLX je největším komerčně prodávaným drakem určeným jak pro použití na suchu tak na vodě (sníh považujme za „sucho“ :-)). Jeho konstrukce je výsledkem dlouhodobýho vývoje firmy Flysurfer, která se specializuje právě na kity typu UZAVŘENÁ KOMORA, kterýžto termín označuje jak konstrukci, tak hlavně vlastnost, že vzduch který se jednou do draka dostane v něm (z velký části) zůstává, čímž po významnou dobu drží jeho tvar v nezměněné podobě, což je důležitý jak z pohledu aerodynamiky, tak z pohledu např. restartu (hlavně z vody).
Jeho tvar (stejně jako u paraglidových křídel) je tvořen VRCHLÍKEM + VÝVAZEM tzv. GALERII – na rozdíl vod „foukaček“, kde tuto funkci přebírá přední bán (náběžka). Bar s lajnama je hodně podobný klasickým kitům. Jedná se vo 4 lajnu s 5 tou lajnou určenou pro „odpal“. Ta je ale paralerní s jednou ovládací lajnou, takže vo ní vůbec nevíte. Za poznámku stojí systém ovládání trimu. Ten je velice specifický, ale perfektně jednoduchý a dokonale funkční. (k trimu, depoweru se ještě dál vrátíme). K uvedení FS do provozu nepotřebujete pumpu. Je jen potřeba jakési „předfouknutí“ větrem (preinflation) prostředních komor. Po jistém čase zjistíte, že to není nutný VůBEC – při troše cviku se to provede samo cestou draka nahoru nad hlavu po zatažení za „A“ lajny. Voděním efesa nad hlavou v podobě osmiček, pak docílíte kompletního nafouknutí draka. Po týhle činnosti, dojde ke zpevnění vrchlíku a kite se promění právě v tu „mašinu“, o který tady chci psát. Zkratka Deluxe znamená, že se jedná o verzi ze ztenčené (odlehčené) tkaniny, což má dost zásadní vliv na aerodynamický projev draka. Osobně bych řekl, že pokud FS 21, tak URČITĚ A JEDINĚ DELUXE !
Ovládání (použití)
Ke startu uz něco napsanýho bylo. Je eště potřeba podotknout, že 21 m2 je vopravdu obrovská plocha! (pro porovnání: ja se svojema 95 kg a 35 kg krosnou na zadech lítám na 27 m2 paraglidu !!! ), čili je potřeba mit RESPEKT, ale není důvod se toho přehnaně bát – ten drak se ovládá a maká vopravdu naprosto úchvatně! Pocitově Vám to přijde jako mnohem menší drak! Ale fyziku nevoblafneš! A tak je potřeba mít na paměti hlavně při pohybu na suchu, že např. termickej závan nebo vír může udělat svoje…!
Votočky draka jsou překvapivě hbitý. Lidi, který měli dříf FS 19 řikaj, že FS 21 je mnohem živější a točivější! Tah do baru je stabilní, já tomu rád říkám ROBUSTNÍ. Malou změnou proti standardním kajtům je, že při zesílení větru FS 21 nejde až tak do rychlosti jako do SÍLY. Je to samozřejmě dáno profilem křídla (jeho tloušťkou, prohnutím atd.), kterej je navrženej spíš do slabšího větru (logicky).
Pokud je už na Vás síly v draku moc – použijete TRIM (DEPOWER). Já když sem to poprvé udělal (k tomu došlo někdy při větru 8 ms !!!) sem nevěril vlastním vočím . Až sem se lek!!! CO SE TO K..RVA DĚJE ???!!! Myslel sem, že někdo VYPNUL vítr – drak najednou ztratil tah. Ta změna je tak velká, že po tom co ste měli v kajtu „plný koule“ – Vám bude dělat rozjezd po vodě problém! Je to díky tzv. TRIPLE DEPOWERU, kdy se za 1. zmenšuje projekční plocha draka + 2. mění úhel náběhu + 3. mění prohnutí profilu. Musím to estě jednou zopakovat: ÚČINNOST JE SKUTEČNĚ VOBROVSKÁ! Minule sem NAPROSTO V POHODĚ jezdil v podmínkách kdy brácha NA BŘEHU!!! naměril stabilních 8,7 m/s + nárazy 10,5 m/s. Na vodě to bylo určitě šoupnutý: stabil 10 m/s + nárazy 12 m/s. A tohle je jedna ze zásadních věcí, který mě přivedly ke psaní tohohle článku: FS 21 jezdí (na vodě) vod 3,5 m/s (za použití standardních twim-tip boardů, za použití hydrofil techniky se to posunuje do úplně nesmyslnejch čisel :-), ale vo tom sem už napsal jinde :-)) do 10 m/s v pohodě! Pro těžsí kitery je horní limit ještě vejš! Tenhle rozsah větru pokrývá 90% podmínek, který v ČR jsou. Pokud nebuší jako tenhle víkend na Mushow Open, tak FS vytahuju VŽDYCKY!!! Mimochodem i tenhle víkend jsem dopoledne (jako první na vodě samozřejmě :-)) jezdil a končil někdy po hodině a půl pojezdu právě v nějakejch 10 +++ m/s.
Nejsem žádnej akrobatickej skokan a tak můžu jen napsat, že tah FS do skoku je na rozdíl vod foukaček jako ve výtahu. Pomalá stabilní síla nahoru a přistání jak do peřinky! Kluci co jezděj freestyle na tom dávaj kompletní sadu triků. Ale speciálně na old-school triky si myslím není nic lepšího :-).
Restart z vody – na tohle se mě dost lidí ptá nevěda, že to je dost zbytečná otázka! Proč? Protože to co je na FS tak úžasný je, že díky konstrukci drží nad hlavou vod 1,5 m/s! Čili vono to do vody jen tak nepadne! (mimochodem ve 2 m/s Vás to případně v pohodě dobodydraguje ke brěhu!). Když už to do vody padne, tak to drží krásně „v kobře“ a de to nahoru líp, než cokoli jinýho ! Samozřejmě že existuje situace, že Vám to udělá na vodě „kouli“ ale i to se překvapivě po cukání za back lajny zase rozbalí (někdy se tomu dá jen těžko uvěrit!). JO existuje asi případ, že se to zamotá tak, že s tím nic dělat nejde (neřikám že ne, ale mě se to estě nestalo, navíc se to někdy stane i s foukačkou…).
Snowkiting: FS 21 se udrží ve vzduchu někde vod 1,5 m/s což je vitr-nevítr :-), a protože se nepotřebujete vytáhnout z vody, tak po mávnutí se rozjedete a nabráním rychlosti už získáte tah. Na normální ježdění ve 2 m/s s poskokama do 1,5metru + snowboard mám svědky!
A teď něco co se skupině nepřátel FS líbit nebude : FS 21 jede na vodě vod 3,5 m/s … A VOD 4 m/s TO KRÁSNĚ SKÁČE – JO, JE TO TAK !!! JE TO TAAAAK !
Cena ( citlivý téma )
Ano samozřejmě – spousta lidí na FS 21 nemá peníze. Já taky nemam peníze na Ferrari, a tak v něm nejezdím. Ale pokud teda ty peníze seženete (idealní je koupit si ho s kámošem, co spolu jezdíte kajtovat, napůl - stejně toho s FS najezdíte 2x tolik co doteď !!!!!!!!!!!!!!!!! ), přečtěte si tenhle vodstavec.
Na rozdíl vod jinejch draků FS 21 padá na ceně mnohem míň. Když se náhodou vobjeví bazarovej za 45 tis – druhej den je pryč! (aby taky ne… :-))
Když si uvědomíte, že ho budete používat 9x z 10 sešnů!.... v zimě v létě…hmmm :-)
Budete jezdit téměř sami na vodě a v podmínkách, kdy vostatní budou zewlovat…(jedna ze zásadních lidskejch potřeb: nasrat vostatní :-) - bude splněna na maximum! :-) )
Nepotřebujete pumpu, malej pytlíček a nic víc (výborný na cestování, speciálně v letadle při dnešních příplatkách za cajky…). Sofistikovanější rozbor tý na (první) pohled „nekřesťanský“ ceny by dal nahlídnout skutečnost, že se to v dost směrech „vyplatí“. Kdybyste si spočítali cenu jedný kajtohodiny myslím, že by se moc nelišila vod ceny s „normálníma“ drakama. Ale vo to asi úplně nejde.
Vono totiž když si loupnete výlet za větrem např. na Rujanu, tak se do 10 tis. Kč nevejdete. Na FS21 mužete jezdit v ČR na kterym koli Vašem voblíbeným spotu – a to skoro pořád… Navíc protože jezdíte v low-wind podmínkách, tak jezdíte po stejnym flatu jako je ve Wieku - HA !:-).
Takže teda co ? :-)
Ja nechci zatracovat a nezatracuju nafukovačky (TO VŮBEC NE!) jen říkám, že tohle je alternativa speciálně na ježdění v českejch podmínkách a to takovým způsobem jakým to ŽÁDNEJ (ŽÁDNEJ !!!) jinej drak neřeší!
FS21 hlavně z důvodu velký plochy není pro úplný začátečníky, ale na druhou stranu je to čitelnej, předvídatelnej drak, kterej dělá přesně to, co od něj chcete.
A teď ta zasadní poznámka: zážitky se nedaj poměřovat penězma !!!
Na závěr napíšu historku, u který fakt lituju, že není nahraná na videu: půjčil sem moje EFESo známýmu. Když si to připnul do trapézu a měl ho nad hlavou říká: „ Ty woe – dyť tam nic neni !“ (jako ve smyslu, že na vodu nepůjde, že to nepojede ). Přihlížejícím na pláži sem jen poznamenal : TEN SE BUDE DIVIT - AŽ S TÍM MÁVNE K VODĚ! Po tom co známej mávnul efesem k vodě a vystřelil vod břehu s 3 metrovou vlnou za sebou….celá pláž slyšela jen jeho řef : „ TY P**** ÍČOOOOOO !“ ……..a tohle se fakt vymyslet nedá ! :-)
Takže asi tak :
FLYSURFER SPEED 3 – 21m2 – DELUXE??? JÁ HO PROSTĚ MILUJU!!!
TAKE IT OR LEAVE!
Na youtubu po zadaní hesla Flysurfer Speed 3 - 21 vyjede spousta zajimavejch videjí (např. návod jak ho balit, jak ho startovat, vodpalovat, startovat rozložením na vodu! a tak…)
Ywosh 11 OneTeen
Czech Flysurfer Mafia
Czech Hydrofoil Mafia