Nový kite FLYSURFER VMG3
Flysurfer si v předchozím cyklu vedl až moc dobře, v letech 2023 a 2024 se prakticky jezdilo jenom na křídlech FLYSURFER VMG2. Vrchol tohoto cyklu završily Olympijské hry v Paříži, kde se jezdilo jen na FS VMG2.
Jak už jsem říkal, je tu nový cyklus a tím pádem i nové vybavení, mluvím konkrétně o zbrusu novém křídle FLYSURFER VMG3. Toto křídlo je jako předchozí VMGčka čistě závodní kite, který nepatří do rukou nezkušených kiterů. Úkol VMG3 je jasný, dominovat ve světě formulakite stejně tak, jako jeho starší verze.
Úvodní slova ohledně tohoto mistrovského díla přímo od FLYSURFERu: ,, VMG je navržen tak, aby splňoval požadavky závodů ve Formula Kite. Byl vyvinut s technologickými znalostmi našeho týmu pro výzkum a vývoj a díky intenzivním zkušenostem našich sportovců. Výsledkem jsou špičkové úhly a maximální rychlost na závodní trati, což nastavuje nový standard ve výkonnosti kitů. VMG je nepopiratelně nejúspěšnějším a nejvýkonnějším závodním kitem na trhu“.
Co je tedy nového?
- Dostupné velikosti, FYLSURFER VMG3 se vyrábí v 5ti velikostech a to 9,11,15,19 a 21
- Závodníci si mohou vybrat z více barevných kombinací
- Díky mixu materiálů je křídlo extrémně tuhé a pevné, přitom je o 400g lehčí, než předchozí verze. Různé velikosti mají různé kombinace nateriálůpro optimalizaci hmotnosti a odolnosti.
- Malé velikosti křídla FS VMG3 mají upravený vývaz aby byly v nárazovém větru stabilnější, u velikostí 15, 19 a 21 zůstaly dvě řady vývazů a na menších velikostech je 3 řadový vývaz
- možnost výměny za kevlarový vývaz, který má delší životnost a je tak vhodný pro kity na trénování
- CCB Cut, neboli profilový řez, speciálně upravená náběžná hrana vylepšuje proudění vzduchu a tím pádem snižuje odpor křídla
- Na každé komoře pro nafouknutí křídla je umístěna zpevňovací lajna, která zabraňuje deformaci při startech a zajišťuje kontrolovatelné zvednutí a rychlejší nafouknutí křídla
Je mi jasné, že tyto novinky ne každý ocení, nebo využije jejich vlastnosti. Měl jsem možnost si vyzkoušet toto křídlo takže tu nemůže chybět i můj dojem.
Křídlo FLYSURFER VMG3 na první pohled vypadá velmi agresivně, může za to větší aspect ratio (rozpětí, neboli poměr stran). Je ale tak rychlé, jak vypadá? Za mě ano, nicméně to není taková raketa, jak se na první pohled zdá. Když jsem s křídlem FS VMG3 jezdil poprvé, tak mě velmi překvapilo, jak je křídlo čitelné na baru, 100% kontrolovatelnost je při maximálních rychlostech velmi důležitá. Další příjemná vlastnost je, že křídlo je hodně na kraji okna a tím pádem má obrovskou stoupavost. Největší překvapení byly otočky proti větru, kdy díky minimálnímu odporu křídlo v otočce nemá tendenci závodníka zpomalovat a tím pádem jsou otočky rychlejší a taky se v samotné otočce dá nastoupat víc proti větru, což je naprosto úžasné. Co se týče jízdy po větru, tak křídlo má parádní zrychlení a nástup do plnohodnotného downwindu začíná velmi rychle. Líbí se mi i úhel při jízdě po větru, nicméně díky malému odporu mi přijde výhodnější jet rychleji na úkor horšího úhlu, to je ale každého věc, jaké má VMG (velocity made good). Co mě trošku šokovalo, tak bylo, že při povětrové otočce se křídlo otáčí celkem pomalu, na druhou stranu otočky jsou více táhlé a závodník tím víc sklesá po větru. Když už mluvím o povětrových otočkách, tak předchozí generace při dlouhé táhlé otočce ráda nechala klapnout konec křídla a to znamenalo velkou ztrátu výkonu. Zkoušel jsem udělat otočku, co nejhůř to snad šlo a to křídlo pořád drželo tvar a ani náznak klapnutí, nebo zkolabování nebyl poznat.
Z Egypta, Piškot