Test kitu Peter Lynn NOVA V1

Značka Peter Lynn je jedna z nejstarších na trhu. Její zaměření bylo od začátku právě na komorové kity, i když v posledních letech už má na trhu několikáté verze nafukovaček na vodu a drží tempo i v race kitech. Otevřené komory a cvičnáci přitáhli do kitového světa nejednoho nováčka. Race kity PL jsou k vidění na mezinárodních závodech a komory zase ve vysokých horách od Pyrenejí po Alpy. Proto mě zaujala možnost na sněhu s lyžemi vyzkoušet kite, který sice vychází z požadavků hydrofilistů na bezstarostné a výkonné křídlo zároveň. Právě ve členitém terénu při snowkitingu ocenuji stejné vlastnosti. V údolích a ďolících chci od kitu výkon při mávačce, ale když se musím plně soustředit na záludnosti terénu, není snadné se plně koncentrovat na přesné řízení race kitu o nutnosti kiteloopů v kopcích nemluvě. Peter Lynn Nova V1 je kite, pěkně zapadající do těchto požadavků, protože ač má tenký profil a hustě nasázené komory, přišel o typické dlouhé uši (vysoké AR) charakteristické pro ortodoxnější race kity.
 

recenze Peter Lynn Nova - snowkiting

recenze Peter Lynn Nova - snowkiting airstyle
 

Zaměření pro běžné smrtelníky a HF potvrzují i dostupné velikosti od 4 do 12m2 odstupňované po dvoumetrovém přírůstku. Při průchodu z duchny nebo foukačky překvapí hodně slušný upwind, ale neurazí ani proti Flysurfer Sonic2, co jezdím běžně. Co z race kitu moc neznám je, že občas, kdy prostě Novu pustím do nesmyslných pozic v okně nebo dokonce mimo něj, si furt drží pozici bez muchlání a nechává se lehce sfoukávat po větru. Stejně se chová i pří downwindu do povolených šňůr – jen lehce driftuje po větru a čeká, kdy se barem vyjádřím co dál. Intuitivní je Peter Lynn Nova V1 i ve skoku během letu. Tyhle vlastnosti dělají kitovačku docela bezstarostnou, ale není to za cenu tupého křídla s pomalými reakcemi. To umocňuje i lehký tah na baru, který však není gumový při manévrování chirurgickou přesností mezi stromky při backcountry.

 
recenze Peter Lynn Nova - ráhno na sněhu
 

Když už jsme u baru, můžeme kita uzemnit a mrknout se trochu na design. Přistávání šlo ve středu větrného rozsahu hezky za popruh spojující řídící lajny. Bavíme se o uzavřené komoře, takže tlak zůstává v kitu i při zapíchnuté lyži na brzdách. Používal jsem bar PL Aviator s typickým dlouhým blimbajícím race trimem pro okamžité detailní ladění depoweru přes osvědčený kovový zásek a kladku nad barem. Vedle jedné depower šňůry vede tenké pružné prodloužení jedné z nosných, fungující jako flag-out odstřel skrz plastové vajíčko, na které je vyvázaná druhá nosná. Všechny čtyři šňůry jsou z tloušťkové kategorie, která by před příchodem race kitů budila spíš strach, že patří nejspíš do vývazu. Dneska už víme, že ta trocha odporu ušetřeného na těch 100m lajn může v lightwindu rozhodovat o udržení v luftu. Bar má klasické vodní plováky a známou konstrukci s kovovým středem s nýtovanými koncovkami včetně gumiček. Pod barem je rotátor pro odmotání nosných po kiteloopádě.

Na chickenloopu i kloboučku odstřelu je vydatně zastoupen král automotiv plastů – polyamid plněný sekanými skelnými vlákny. Samotná bužírka oka má docela velký průměr, který bych podle zaměření kitu docela daleko od unhooku  čekal menší. To by bodlo krátkorukým při natahování na brzdu. Na druhé straně pouze dvoubarevných šňůr stranově rozlišených jen pigtaili najdeme čtyřřadový barevný vývaz o dvou osvědčených ronstan kladkách s ložikem a okem skrz na každé straně. Díky konzervativnějšímu poměru stran není vývaz moc rozvětvený, takže případné vyklepání ouška po crashi je v cuku letu. Spojení vývazu s relativně jemnou látkou vrchlíku je zesílené, ale nenajdeme tu slabší „obětní“ očka jako u FS.
 

recenze Peter Lynn Nova - snowkiting freeride


Komu by látka přišla ještě příliš hrubá má možnost sáhnout po odlehčené 27/32 gramáži u ultralight verze kitu, což může hravě dohnat absenci větších velikostí než 12m2 a vykouzlit úsměv místo potu při hraničním větru. Vrchlík je skoro celý v jedné barvě, kromě proužků s logem na uších. Zaujme ovšem rozmístěním otvorů pro vstup vzduchu, které jsou jenom čtyři, ale nezaznamenal jsem, snad díky výztuze náběžky strunami,  problém s tlakováním ani krátce po startu. Jako kiter musí jednou dom, tak i vzduch musí jednou ven z kitu, k čemuž slouží vyfukovací rukáv pod sucháčem na prostřední komoře. Sekundují mu ještě dva malé na uších sloužící pro vyklepání bordýlku nebo vody před zabalením.
 

recenze Peter Lynn Nova - snowkiting
 

Celkově se mi snowkite test téhle voňavky na Martinkách docela zamlouval a mužu říct, že jako se TV NOVA zařadila do Čínsko-českého portfolia PPF se i PLKB NOVA V1 zařadil do portfolia moderních, výkonných uživatelsky přívětivých (chápej blbuvzdorných – ne však blbotvorných jako TV verze) kitů. Zajímavá je i cena.

Bude-li spolupracovat sníh, tak rád poskytnu na vlastní vyzkoušení během ledna někde na Moravě či SK. Později bude tahle hračka k tesu na Božáku.

Napadá tě, něco co by zasloužilo zrecenzovat víc? Napiš do komentárřů.

Čau Mára